Contribuyentes

viernes, 4 de enero de 2019

PROYECTO: CON LA LETRA A (trabajo cooperativo)

PROYECTO COOPERATIVO:
                               CON LA LETRA A. LA MUJER EN LA LITERATURA

En este documento encontrarás la Planificación y  la Organización de los grupos con el  contenido y con algunos enlaces interesantes. 
En breve, en el Drive, en unidades de equipo( 1º bachillerato),  encontrarás el resto de los documentos que cada grupo necesitará para desarrollar este trabajo.

PLANIFICACIÓ DEL PROJECTE "CON LA LETRA A. LA MUJER EN LA LITERATURA"

  1. INTRODUCCIÓ.
      Davant la xacra social que marca l'actualitat del nostre país com és la violència de gènere i la discriminació sexual a qualsevol àmbit de la societat, al nostre centre  (IES Damià Huguet) va sorgir la necessitat de fer una petita aportació que servís de fonament per tal d'establir unes bases que consolidessin la nostra tasca docent. D'aquesta manera es va crear la necessitat de tenir un projecte de Coeducació on recollir no només les inquietuds dels diversos professionals que convivim a la nostra petita comunitat sinó de fer propostes de millora en la nostra tasca educativa i elaborar un full de ruta per conscienciar i reeducar en la no-violència masclista.
            D'altra banda es va proposar que cadascuna de les matèries fessin propostes per treballar en aquesta direcció, per la qual cosa des de la nostra matèria Llengua castellana i literatura a primer de batxillerat es proposa fer aquest projecte amb els alumnes on es treballarà la situació de la dona al llarg de la història occidental, la seva visió i tractament a la literatura europea i espanyola. També volem donar visibilitat a aquelles dones que van ser fonamentals en la cultura espanyola i europea, concretament en la literatura i que han estat completament oblidades per la nostra societat de manera injuriosa i injusta.

  1. OBJECTIUS I INDICADORS D'ASSOLIMENT.

OBJECTIUS
INDICADORS D'ASSOLIMENT
4. Emprar tant les fonts impreses com les digitals per obtenir, seleccionar i transmetre informació per produir treballs acadèmics amb rigor, claredat i coherència.
4.8.Empra recursos variats de les tecnologies de la informació i la comunicació per dur a terme treballs acadèmics i creacions pròpies.
4.11.Empra, de forma autònoma, diverses fonts d’informació i integra els coneixements adquirits als seus discursos orals o escrits.
5. Manifestar una actitud receptiva, interessada i de confiança en la pròpia capacitat d’aprenentatge i d’ús de la llengua i participar activament en el control i avaluació del propi aprenentatge i el dels altres.

5.2.Participa activament en els debats escolars, respecta les regles d’intervenció, interacció i cortesia que els regulen, i fa ús d’un llenguatge no discriminatori.
5.3.Avalua, amb l’ús de rúbriques, la pròpia producció oral i escrita, així com la producció oral i escrita dels companys.
5.4. Reescriu textos propis i aliens i aplica les propostes de millora que es dedueixen de l’avaluació de la producció escrita.
5.5.Respecta i valora les opinions dels altres quant a l'avaluació del propi aprenentatge.
5.6.Utilitza els diccionaris i altres fonts de consulta en paper i format digital, resol eficaçment els dubtes que li sorgeixen sobre l’ús correcte de la llengua i progressa en l’aprenentatge autònom.
6. Conèixer les característiques generals dels períodes més representatius de la literatura castellana, com també saber-ne contextualitzar els autors i les obres més destacades.


6.1. Reconeix i comenta la pervivència o evolució de personatges tipus, temes i formes al llarg dels diversos períodes històric-literaris des de l'Edat Mitjana fins al segle XIX.

9. Aplicar tècniques i estratègies (resum, esquema, mapa conceptual, esborrany...) per afavorir l’aprenentatge i optimitzar l’estudi.

9.1. Comprèn textos de diversa índole, posa en pràctica diferents estratègies de lectura i autoavaluació de la pròpia comprensió en funció de l’objectiu i el tipus de text, actualitza coneixements previs, treballa els errors de comprensió i construeix el significat global del text.
9.2. Aplica tècniques diverses per planificar,  organitzar i retenir els continguts dels escrits: esquemes, arbres, mapes conceptuals, etc.
9.3. Revisa el text en diverses fases per aclarir problemes amb el contingut (idees, estructura...) o la forma (puntuació, ortografia, gramàtica i presentació).
9.4. Avalua, amb l’ús de rúbriques, la pròpia producció escrita, així com la producció escrita dels companys.
9.5. Reté informació rellevant i extreu informacions concretes.
9.12. Reescriu textos propis i aliens i aplica les propostes de millora que es dedueixen de l’avaluació de la producció escrita.
9.13. Realitza resums, esquemes, mapes conceptuals, esborranys ... de textos de diferents àmbits.

  1. MATERIALS DE CONSULTA:
        Es proporciona als alumnes enllaços de pàginas web per a la seva consulta. Així com una bibliografia adient per a què puguin desenvolupar la seva tasca de investigació. Aquestes enllaços com a altre material de consulta s’ha d’incloure al treball escrit.

  1. TEMPORALIZACIÓN: Al llarg de tot el curs. Els temes s'aniran distribuint als grups a partir dels continguts tractats a la matèria a cada avaluació, és a dir hi haurà grups que realitzaran  aquest projecte a la primera avaluació i d'altres a la segona o tercera.

  1. METODOLOGÍA: es tracta d'un treball cooperatiu i col·laboratiu i per tant es realitzarà la tasca en grups de 3 (màximo 4 alumnes).
Es distribuiran els temes entre tots els grups de batxillerat (A, B i C) amb la intenció de què cada grup treballi un tema i entre tots produir el producte final: l'exposició física de  «CON LA LETRA A. LA MUJER A LO LARGO DE LA HISTORIA DE LA LITERATURA»
Es facilitarà a cada grup diferents enllaços web i bibliografia per tal de desenvolupar el tema assignat.
Cada grup haurà de:
     Triar un coordinador/a que  s'encarregarà de coordinar i revisar les diferents tasques que s'aniràn presentant. 
     Redactar i lliurar el treball en format digital, amb un document compartit de Google.  El coordinador s'encarregarà de crear el document i compartir-lo amb la resta de membres del grup. En aquest document els alumnes han de reelaborar la informació del tema que se'ls ha proposat prèviament. També haurà de compartir-lo amb la professora (Miquela Ollers (1r Bat A  i B; Mª Antonia Segarra (1r Bat C) ).  És important enviar la invitació amb  accés a editar, per a què tots els participants puguin escriure al document i la professora tingui accés a l' historial de revisió. La invitació s'ha d'enviar durant la  primera sessió.
     Amb la informació que cada grup ha elaborat s'haurà de fer una exposició oral a classe utilitzant el format que cada grup trï lliurement: PowerPoint, Prezzi, etc.
     Després a mesura que es vagin presentant els treballs als companys i companyes s'anirà instal·lant un mural al llarg del passadís de la planta baixa del centre. Cada etapa literària haurà d’estar representada amb les idees fonamentals i els personatges principals, però de forma molt visual (Mirar els panells que apareixen en aquesta adreça: http://fundacionorotava.org/exposiciones/mujeres-del-romanticismo/)

      IMPORTANT:  A cada treball hi ha d'haver un Índex, Introducció i Bibliografia (on apareguin les ressenyes bibliogràfiques i totes les adreces consultades).

  1. TASQUES ESPECÍFIQUES:
     Per a cadascun dels temes es proporcionarà un índex per a poder guiar la feina dels alumnes que hauran de cercar i reelaborar informació sobre el paper de la dona  al llarg de la Història des de l'època grecollatina fins a la fi del segle XIX i la seva participació en la literatura i d'altres àmbits de la cultura europea i espanyola.

  1. CRITERIS D'AVALUACIÓ I DE QUALIFICACIÓ.
7.1. Criteris, estàndards d'aprenentatge i competències clau.

CRITERIS D'AVALUACIÓ
ESTÀNDARDS D'APRENENTATGE I CCC
1.3. Exposar oralment un tema especialitzat amb rigor i claredat, documentant-se a fonts diverses, organitzant la informació mitjançant esquemes, seguint un ordre preestablert i utilitzant les tècniques d'exposició oral i les TIC. (CL, AA, CD, CSC)

1.3.1 Realitza exposicions orals sobre temes especialitzats, consultant  fonts diverses, organitzant la informació mitjançant esquemes, seguint un ordre preestablert i utilitzant les tècniques d'exposició oral i les TIC. (CL, AA, CD)
1.3.3. Avalua les seves presentacions orals i les de les seus companys, detectant les dificultats estructurals i expressives i dissenyant estratègies per a progressar a l'aprenentatge autònom. (CL, AA)
1.3. Sintetitza textos escrits expositius, argumentatitus i literaris, utilitzant la lectura per a l'adquisició de coneixements (CL, AA, CEC)
1.3.1. Resumeix i esquematitza el contingut de textos escrits expositius, argumentatius i literaris escrits, diferenciant clarament idees principals i secundàries (CL, AA; CEC)
1.6. Produeix textos escrits de l'àmbit acadèmic segons les condicions discursives exigides (CL, AA, CEC)
1.6.1. Elabora textos escrits de l'àmbit acadèmic segons les condicions discursives exigides (CL, AA, CEC)
1.11. Desenvolupar per escrit temes de la literatura medieval amb rigor, claredat i correcció. (CL, AA, CEC)
1.11.1.Redacta respostes, comentaris de text i treballs d'investigació sobre la literatura i la cultura medieval  amb rigor, claredat i correcció, ajustant-se a les condicions temàtiques i discursives de cada tipus de text. (CL, AA, CEC)
1.12.Desenvolupar per escrit temes de la literatura renaixentista amb rigor, claredat i correcció. (CL, AA, CEC)

1.12.1.Redacta respostes, comentaris de text i treballs d'investigació sobre la literatura i la cultura renaixentista amb rigor, claredat i correcció, ajustant-se a les condicions temàtiques i discursives de cada tipus de text. (CL, AA, CEC)
1.13.Desenvolupar per escrit temes de la literatura barroca amb rigor, claredat i correcció. (CL, AA, CEC)
1.13.1.Redacta respostes, comentaris de tex i treballs d'investigació sobre la literatura i la cultura barroca amb rigor, claredat i correcció, ajustant-se a les condicions temàtiques i discursives de cada tipus de text. (CL, AA, CEC)
1.14.Desenvolupar per escrit temes de la literatura de la Il·lustració amb rigor, claredat i correcció. (CL, AA, CEC)

1.14.1.Redacta respostes, comentaris de text i treballs d'investigació sobre la literatura i la cultura de la Il·lustració amb rigor, claredat i correcció, ajustant-se a les condicions temàtiques i discursives de cada tipus de text. (CL, AA, CEC)
1.15. Desenvolupar per escrit temes de la literatura del romanticisme amb rigor, claredat i correcció. (CL, AA, CEC)

1.15.1.Redacta respostes, comentaris de text i treballs d'investigació sobre la literatura i la cultura del romanticisme amb rigor, claredat i correcció, ajustant-se a les condicions temàtiques i discursives de cada tipus de text. (CL, AA, CEC)
1.16.Desenvolupar per escrit temes de la narrativa realista amb rigor, claredat i correcció. (CL, AA, CEC)

1.16.1.Redacta respostes, comentaris de text i treballs d'investigació sobre la narrativa realista amb rigor, claredat i correcció, ajustant-se a les condicions temàtiques i discursives de cada tipus de text. (CL, AA, CEC)
1.10. Planificar i elaborar un treball escrit d'investigació sobre un tema de literatura de les etapes estudiades al curs. (CL, CD, AA, CEC)

1.10.1.Cerca informació a diferents fonts bibliogràfiques, impreses i digitals sobre el tema i sintetitza els resultats. (CD, AA)
1.10.2.Prepara un esquema de l'estructura diferenciant la informació textual de les imatges o elements multimèdia. ( CD, AA)
1.10.3. Elabora i presenta el treball respectant els requeriments formals d'aquest tipus d'escrits i tenint en compte el procés de revisió i millora de les seves pròpies produccions. (CL, CD, AA, CEC)

7.1. CRITERIS DE QUALIFICACIÓ.
            A partir dels criteris d'avaluació i dels estàndards d'aprenentatge que es proposen  es realitzaran diverses rúbriques amb les quals es qualificarà la tasca dels alumnes.
            La qualificació obtinguda al treball podrà incrementar en un punt la nota de la matèria al final del curs acadèmic.
            Es tindrà en compte la feina realitzada per cadascun/a dels membres del grup.

8. INDICADORS D'ASSOLIMENT DEL PROJECTE.
     Continuïtat curricular.
     Desenvolupament a l'aula dels procediments i tècniques de treball propis de la matèria.
     Motivació a l'alumnat durant el procés d'ensenyament-aprenentatge.
     Potenciació de l'autonomia de l'alumnat.
     Foment en els alumnes de la curiositat, la perseverança, l’actitud creativa, esperit crític.
     Intervenció dels alumnes a classe.
     Conscienciació dels alumnes de la necessitat de treballar contra la violència de gènere.
     Comunicació als alumnes de l'evolució del seu procés d'aprenentatge.
     Coneixement per part dels alumnes dels criteris d'avaluació i qualificació i també dels instruments d'avaluació utilitzats.




DISTRIBUCIÓN DE LOS CONTENIDOS EN LOS GRUPOS DE BACHILLERATO

1. EL PAPEL DE LA MUJER EN EL MUNDO GRECOLATINO

Grupo/Clase
Contenidos
Enlaces
Grupo 1(1r C): Ainhoa/Vila/Elsa/ Joana
1. El papel de la mujer en el contexto sociohistórico de Grecia y Roma.

Mujeres en la antigua Roma :
antiguahttp://arquehistoria.com/categoria/12-meses-12-mujeres-de-la-historia-


Mujeres en la antigua Grecia







Sobre la situación de la mujer en la Antigüedad Clásica
LA HOMOSEXUALIDAD FEMENINA:


Grupo 2 (1r C):
Marjorie/Flor/Elisa/ Águeda
2. La mujer en la literatura grecolatina:
    2.1. Como autora/ receptora
    2.2. Como personaje literario
Sobre la situación de la mujer en la Antigüedad Clásica:

La mujer en la Antigüedad a través de la literatura:


Escritoras e intelectuales en la antigua ROMA:

JULIA DOMMA:

Escritoras e intelectuales en la antigua Grecia:

Hortensia, primera oradora romana:


SAFO:



CORINA:

ERINA DE TELOS:


DIOTIMA DE MANTINEA:

HIPARQUIA primera feminista:




ARTEMISA DE  CARLA


HIPATIA DE ALEJANDRÍA:



LA MUJER EN LA LITERATURA:


LUCRECIA:
CATULO Y LESBIA:

La descripción del cuerpo de Lesbia 
La mujer en la comedia griega:



2. EL PAPEL DE LA MUJER DURANTE LA EDAD MEDIA

Grupo/Clase
Contenidos
Adreces
Grupo 3 (1r C):
M.Àngela/Gaspar/ / Aina M./Sebas/ Nayara


1. El papel de la mujer en el contexto sociohistórico medieval en Europa.
De Mulieribus Claris y los ejemplos de mujeres ilustres:


Grupo 4 (1r C):
Joan Buades/Miriam/Tiago/ M.Àngel/ Joan Miquel
2. El papel de la mujer en el contexto sociohistórico medieval en España

Grupo 3 (1r C):
M.Àngela/Gaspar/ Nayara/ Aina M./Sebas

3. La mujer en la literatura medieval europea:
    3.1. Como autora/receptora
    3.2. Como personaje literario



Mujer en la literatura occidental:

TRATAMIENTO DE LA MUJER EN LA NOVELA CORTESANA DE CHRÉTIEN DE TROYES.


La mujer reclama y se queja por la asimetría entre hombres y mujeres: por ejemplo, la obra medieval llamada La ciudad de las damas (1405), de Christine de Pizan
Grupo 4 (1r C):
Joan Buades/Miriam/Tiago/ M.Àngel/ J. Miquel
4. La mujer en la literatura medieval en España:
    4.1. Como autora/ receptora
    4.2. En la lírica medieval española
    4.3. En la prosa medieval española

El profeminismo de los tratadistas castellanos del XV:
- El Triunfo de las donas de Juan Rodríguez del Padrón
- Defensa de las virtuosas mujeres de Diego de Valera


3. EL PAPEL DE LA MUJER DURANTE EL RENACIMIENTO

Grupo/Clase
Contenidos
Adreces
Grupo 1 (1r B):
1. El papel de la mujer en el contexto sociohistórico renacentista en Europa.
file:///C:/Users/Usuario/Downloads/La_mujer_en_el_Renacimiento_claves_de_su.pdf


Grupo 2 (1r B):
2. El papel de la mujer en el contexto sociohistórico renacentista en España

Grupo 1 (1r B)
3. La mujer en la literatura renacentista europea:
    3.1. Como autora/receptora
    3.2. Como personaje literario
https://webs.ucm.es/info/especulo/numero37/mutiempo.html
Grupo 2 (1r B):
4. La mujer en la literatura renacentista en España:
    4.1. Como autora/ receptora
    4.2. En la lírica renacentista española
    4.3. En la prosa renacentista española

LA MUJER COMO OBJETO LITERARIO:

 Breve historia feminista de la literatura española (en lengua castellana) coordinada por Iris Mª. Zavala y Miriam Díaz Diocaretz.

file:///C:/Users/Usuario/Downloads/Dialnet-LaEducacionCientificaDeLasMujeresEnElSigloXVII-2161736%20(1).pdf





4. EL PAPEL DE LA MUJER DURANTE EL BARROCO
Grupo/Clase
Contenidos
Adreces
Grupo 3 (1r B):


1. El papel de la mujer en el contexto sociohistórico  barroco en Europa.

Grupo 1 (1r A): M.Francisca Vidal/ M.A. Sunyer/Lluis Moreno

2. El papel de la mujer en el contexto sociohistórico barroco en España





Grupo 3 (1r B):

3. La mujer en la literatura barroca europea:
    3.1. Como autora/receptora
    3.2. Como personaje literario

Grupo 1 (1r A): M.Francisca Vidal/ M.A. Sunyer/Lluis Moreno

4. La mujer en la literatura barroca en España:
    4.1. Como autora/ receptora
    4.2. En la lírica barroca española
    4.3. En la prosa barroca española
    4.4. En el teatro barroco español





5. EL PAPEL DE LA MUJER DURANTE EL SIGLO XVIII (Ilustración y Neoclasicismo)
Grupo/Clase
Contenidos
Adreces
Grupo 2 (1r A):
Núria/ J. Camps/Marc Bujosa
1. El papel de la mujer en el contexto sociohistórico  del s.XVIII en Europa.

        
Grupo 2 (1r A):

2. El papel de la mujer en el contexto sociohistórico  del s.XVIII en España

Grupo 2 (1r A):

3. La mujer en la literatura del s.XVIII   europea:
    3.1. Como autora/receptora
    3.2. Como personaje literario

Grupo 2 (1r A
4. La mujer en la literatura del s.XVIII  en España:
    4.1. Como autora/ receptora
    4.2. En la lírica  española del s.XVIII
    4.3. En la prosa  española del s.XVIII
    4.4. En el teatro  español del s.XVIII



6. EL PAPEL DE LA MUJER DURANTE EL ROMANTICISMO
Grupo/Clase
Contenidos
Adreces
Grupo 4 (1r A):
Amal/ Margalida Barceló/ Maria Ginard/ Juan Mas
1. El papel de la mujer en el contexto sociohistórico  del Romanticismo en Europa.



TRATADOS EN DEFENSA DE LAS MUJERES: LA QUERELLE DES FEMMES: file:///C:/Users/mollers/Downloads/Dialnet-ChristineDePizan-3102728.pdf



Grupo 3 (1r A): Laura Cohuet/ Andrea/ Luis/ M.Àngel Aguiló
2. El papel de la mujer en el contexto sociohistórico  del Romanticismo en España


Grupo 4 (1r A):
Amal/ Margalida Barceló/ Maria Ginard/ Juan Mas
3. La mujer en la literatura del Romanticismo   europea:
    3.1. Como autora/receptora
    3.2. Como personaje literario

Grupo 3 (1r A): Laura Cohuet/ Andrea/ Luis/ M.Àngel Aguiló
4. La mujer en la literatura del Romanticismo  en España:
    4.1. Como autora/ receptora
    4.2. En la lírica romántica  española
    4.3. En la prosa romántica española
    4.4. En el teatro  romántico español





7. EL PAPEL DE LA MUJER DURANTE EL REALISMO/NATURALISMO
Grupo/Clase
Contenidos
Adreces
Gupo 6 (1r A):
Helena, Norberto, Rony, Ernesto, Milena
1. El papel de la mujer en el contexto sociohistórico  del Realismo en Europa
ídem movimiento Romántico (s.XIX)

Grupo 5 (1r A): Pablo/Jaume Veny/Miquel/ Tolo Miró
2. El papel de la mujer en el contexto sociohistórico  del Realismo en España
ídem movimiento romántico (S.XIX)
Gupo 6 (1r A):
Helena, Norberto, Rony, Ernesto, Milena
3. La mujer en la literatura del Realismo  europeo:
    3.1. Como autora/receptora
    3.2. Como personaje literario

file:///C:/Users/Usuario/Downloads/Dialnet-ElUsoDelCuerpoFemeninoEnLaNovelaRealistaYNaturalis-5209431%20(1).pdf

Grupo 5 (1r A): Pablo/Jaume Veny/Miquel/ Tolo Miró
4. La mujer en la literatura del Realismo  en España:
    4.1. Como autora/ receptora
    4.2. En la lírica realista  española
    4.3. En la prosa realista española
    4.4. En el teatro  realista español


Las mujeres en la obra de Galdós:

No hay comentarios: